De 5 frustraties van teamwork

De 5 frustraties van teamwork is wat mij betreft het boek over teamwork.

In de literatuur is er enorm veel geschreven over teams en teamwork. Maar er is er maar 1 die ik altijd gebruik in mijn werk. En niet alleen als ik met (management) teams werk. Het boek is overigens niet oplossingsgericht geschreven, maar het is eenvoudig het er in te lezen. Want op deze manier leer je er ook van er op een andere manier naar te kijken. Hij geeft in eerste instantie aan wat er niet werkt, waarna de omkering eenvoudig de weg wijst.

1001004006522051
Daarom hieronder een samenvatting. Maar nog beter is het te kopen of te lenen. Het is heel erg leesbaar en zo dik dat je het in 2 avonden uit kunt hebben.

LencioniBron: Mijn eigen wijzer, Rob Mudde e.a.

Samenvatting: de 5 frustraties van teamwork, Patrick Lencioni

Patrick Lencioni dringt in ‘De 5 frustraties van teamwork’ door tot de kern van samenwerking in teams. In het boek, dat in verhaalvorm geschreven en makkelijk leesbaar is, openbaren zich vijf grote frustraties waarmee teamleden worstelen.
Frustraties die de samenwerking in teams tegengaan zijn volgens Lencioni: gebrek aan vertrouwen, angst voor confrontatie, gebrek aan betrokkenheid, afschuiven van verantwoordelijkheid en niet resultaatgericht werken. Maar wat werkt er dan wel volgens Lencioni?

1. Vertrouwen vergroten

Vertrouwen ontstaat door het delen van ervaringen en persoonlijke geschiedenissen. Ook het benoemen van elkaars persoonlijke bijdrage in het team werkt bevorderend. Daarnaast kan het goed zijn profielen van persoonlijkheid en gedragsvoorkeuren in kaart te brengen. Teams die elkaar vertrouwen:

  • durven om hulp te vragen;
  • steken tijd en energie in belangrijk zaken;
  • bieden verontschuldigingen aan en accepteren die zonder aarzelen;
  • zien uit naar vergaderingen en andere gelegenheden om als groep op te treden;
  • geven hun zwakheden en fouten toe;
  • nemen risico’s bij het aanbieden van feedback en hulp.

2. Confrontaties aangaan

Volgens Lencioni is het belangrijk confrontaties hun werk te laten doen. De eerste stap op deze weg is het erkennen dat conflicten en confrontaties productief zijn. Belangrijk daarbij is het opgraven van verhulde conflicten en de aansporing om je tijdens deze speurtocht niet terug te trekken uit de discussies. Een goede procesbegeleider helpt daarbij. Teams die confrontaties aangaan kunnen levendig en boeiend vergaderen. Ze boren ideeën van alle teamleden aan en profiteren daarvan. Ze lossen echte problemen met elkaar op en brengen kritieke onderwerpen op tafel.

3. Betrokkenheid tonen

Betrokkenheid van ieder teamlid gaat over duidelijkheid en steun. Er is eenheid in het team. Steeds zoeken naar consensus werkt niet, volledige overeenstemming is onmogelijk. Wanneer alle standpunten zijn aangehoord en meegewogen in de uiteindelijke besluitvorming ontstaat bereidheid om samen verder te gaan. Een goed functionerend team weet dat ze in staat is zich achter beslissingen op te stellen, zelfs als er weinig zekerheid bestaat over de juistheid ervan. Werk met besluitenlijsten en stel deadlines. Goed functionerende teams nemen duidelijke beslissingen en ze nemen ze tijdig. Het team ontwikkelt mogelijkheden om van fouten te leren en profiteert van kansen voordat de concurrentie dat doet. Ze veranderen zonder aarzeling of schuldgevoelens van richting. Aan het einde van vergaderingen beseft iedereen dat geen enkel teamlid twijfelt over de vraag of de gemaakte keuzes moeten worden ondersteund.

4. Op verantwoordelijkheden aanspreken

Het houden van regelmatige voortgangsbesprekingen, het publiceren van doelstellingen, en gedragsafspraken, en het geven van teambeloningen bevorderen het nemen van verantwoordelijkheid. Teams waarvan de teamleden elkaar aanspreken op hun verantwoordelijkheden zorgen ervoor dat collega’s die slecht presteren zich aangespoord voelen beter hun best te doen. Ze signaleren potentiële problemen snel door zonder aarzelen de benadering van collega’s ter discussie te stellen. Ze bevorderen dat collega’s die dezelfde hoge maatstaven aanleggen elkaar respecteren.

5. Gezamenlijk resultaten behalen

Een aantal zaken draagt bij aan het optimaliseren van resultaten:

  • in het openbaar en met elkaar uitspraken doen over de gewenste successen;
  • het uitspreken van waardering voor resultaten;
  • het gunnen van specifieke waardering voor teamleden die werkelijk bijdragen aan het realiseren van groepsdoelstellingen.

Een team dat zich concentreert op collectieve resultaten houdt prestatiegerichte werknemers vast en betrokken, minimaliseert individualistisch gedrag, geniet van successen en zorgt ervoor niet te worden afgeleid.

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Boeken en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie is welkom:

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s